سفارش تبلیغ
صبا ویژن

همه خواص گشنیز بر بدن، خون، لاغری و چاقی که احتمالا نمیدانستید

در سرتاسر اینترنت مطالب مختلفی درباره خواص گشنیز می خوانید که خیلی از آنها نظر شخصی نویسندگان است. ما در این مطلب حاصل جدیدترین تحقیقات علمی مجلات پزشکی معتبر دنیا را درباره خواص گشنیز چه برای لاغری، چاقی، خون و … برای شما توضیح می دهیم.

خواص گشنیز برای سلامتی عبارت ست از درمان التهاب پوست، سطح کلسترول بالا، اسهال، زخم های دهان، آنمی و سوء هاضمه. گشنیز همچنین برای اختلالات قاعدگی، آبله، ورم ملتحمه، اختلالات پوستی و اختلالات قندخون و همچنین مراقبت از چشم بسیار مفید است.

گشنیز چیست؟

گشنیز گیاهی ست که در سراسر جهان بعنوان ادویه، طعم دهنده و تزئین غذاها استفاده میشود. نام علمی گشنیز Coriandrum sativum L است. برگ و میوه ی این گیاه عطر دلپذیر و مشخصی دارد و معمولا بصورت خام و یا خشک شده در آشپزی استفاده میشود.

ارزش تغذیه ای گشنیز

بسیاری از مردم نمیدانند که گشنیز مزایای بالقوه ی بسیاری برای سلامتی دارد و بیشتر آنها پس از تمام شدن غذایشان، گشنیزهای اطراف غذایشان را دور میریزند و فواید زیاد آن را از دست میدهند. گشنیز 11 ترکیب ضروری و 6 نوع اسید دارد (شامل اسید اسکوربیک که بیشتر بعنوان ویتامین C شناخته میشود) که هر کدام از آنها دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی هستند. بر طبق گفته ی پایگاه داده های تغذیه ی ملی، گشنیز حاوی مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم و همچنین ویتامینهایی مانند A,B,C و K است.

فوائد در طب سنتی

در طب سنتی نام آن کزبره بوده است طبیعت آن طبق نظرات متفاوت سرد و خشک، سرد و تر یا گرم و خشک است خواص آن شام قابض بودن است تسکین دهنده التهاب معده، مقوی معده، تخم گشنیز بند آورنده اسهال و کشنده کرم معده است غرغره آب آن در دهان جهت سوزش زبان مفید است همچنین گیاه اثر خواب آور، تسکین دهنده سردرد و سرگیجه است.

فوائد ثابت شده علمی

1-کاهش التهاب پوست

Cineole یکی از 11 عنصر مفید و linoleic acid هر دو در گشنیز وجود دارند و هردوی آنها خاصیت ضد رماتیسمی و ضد سرطان دارند. آنها به کاهش التهاب ناشی از این دو شرایط کمک میکنند. گشنیز همچنین به دلیل دارا بودن ترکیباتی که باعث افزایش ادرار و دفع آب اضافی بدن میشود، در شرایط دیگر مانند تورم ناشی از نارسایی کلیه یا کم خونی، بنظر میرسد که تاحدودی موثر باشد. کاهش التهاب پوست موجب کاهش درد و ناراحتی و بهبود ظاهر پوست میشود.

2- درمان اختلالات پوستی

خواص ضدعفونی کننده، سم زدا، ضدقارچ و آنتی اکسیدان گشنیز برای اختلالات پوستی مانند اگزما، خشکی و عفونت قارچی مفید است. خواص ضدالتهاب و ضد میکروبی روغن گشنیز توسط Dr. Matthias Augustin (مرکز پزشکی دانشگاه Freiburg آلمان) به ثبت رسیده است.

...

جهت آشنایی با سایر خواص گشنیز به لینک اصلی زیر رجوع نمایید:

همه خواص گشنیز بر بدن، خون، لاغری و چاقی